Peter
Friis
Johansson är annorlunda. Hans glödande spel och känsla för subtil klanglig variation, förenat med förmågan att se oväntade konstnärliga samband och utifrån dem skapa raffinerade musikaliska idéer, har gett honom epitet som "nyansernas
konung", ”ljudmagiker” och ”fullblodsgeni". Han har gjort bejublade framträdanden på flera av världens mest prestigefyllda scener, vunnit tävlingar i högsta internationella konkurrens och samarbetat med flera av vår tids största tonsättare. Historien
börjar
dock oglamoröst i en Stockholmsförort när en nio år gammal Peter börjar spela piano för Inger Flyckt på Kulturskolan, vilket blir startskottet för hans musikaliska utveckling. När Peter senare studerar på högskolenivå är hans lärare Anders Kilström och Mats Widlund, och utanför högskolevärlden vidareutvecklas han med Konstantin
Bogino som sin mentor. Redan
som student uppmärksammas Peter Friis Johansson flitigt, han genomför flera nordiska turnéer och blir korad till Sveriges unga solist. Tillsammans med Jakob
Koranyi spelar han in den CD som utses till årets skiva
av tidningen MusicWeb
International. Han erövrar pris efter pris i internationella tävlingar, upptäcks av Sveriges Radio som utnämner honom till P2:artist och genomför tillsammans med klarinettisten Emil
Jonason en europeisk lanseringsturné med konserter i bland annat Musikverein
och Concertgebouw. Men,
sommaren 2012 händer det som inte får hända. Peter drabbas av en skada i ett finger och plötsligt är allt annorlunda. För att försörja sig spelar han konserter med nio fungerande fingrar samtidigt som han tränar sin friska vänsterhand, och under en period känns det som att han förlorat ett finger men vunnit en hand. När det skadade fingret efter en lång rehabiliteringsprocess är återställt möter vi en konstnär med helt nya musikaliska möjligheter. Sin
internationella
comeback gör Peter vid ’Alaska
International
Piano-e-Competition 2014’, en av USA:s största pianotävlingar och den blir en storartad succé för Peter som vinner Förstapris,
Guldmedalj
och tar det första steget i sin USA-karriär. Peter
Friis Johansson framför nu cykler med Franz Schuberts elva färdigställda pianosonater över hela världen, och 2017 kom den första av de fem skivor som kommer omfatta hela cykeln. Sven-David
Sandströms, ’Five
pieces
for Piano and Orchestra’ - med premiär våren 2017 tillsammans med Göteborgs symfoniorkester – var ett projekt som initierats och drivits av Peter med stöd av Anders Walls stiftelse och resulterat i ett av 2000-talets mest intressanta verk för piano och orkester. 2018
kommer Peter uruppföra Andrea
Tarrodis pianokonsert Stellar
Clouds med Stockholms filharmoniska orkester samt bidra till spridningen av vårt gemensamma kulturarv när han framför Wilhelm Stenhammars andra pianokonsert med orkester i USA. Vid
sidan om sin solistverksamhet är Peter en passionerad kammarmusiker som engagerar sig i långtgående samarbetsprojekt med bland andra Andreas
Brantelid
och
Jakob
Koranyi. Med Emil
Jonason bildar han duon Emil&Peter vars nuvarande projekt ’Worst
of
Emil&Peter’ sömlöst
blandar
musik med andra scenkonster. I samma utveckling pekar Peters soloprojekt ’the
Final
Frontier’, en konsert med science fiction-tema som genom modern teknik uppdaterar pianorecitalen till en konstform skapad för 2010-talets moderna människor. Sommaren
2016 grundade Peter ’Järna
Festival
Academy’ (tidigare
kallad
Ytterjärna Piano Academy), som är ett komplement till unga musikers utbildning vid traditionella musikhögskolor och genom filantropisk verksamhet ämnar fylla de hål som uppstår i svallvågorna av budgetnedskärningar och kostsamma nybyggnationer. Sedan
2015 verkar Peter som lärare vid Musikhögskolan i Västerås och föreläser i idéhistoria och retorik vid Musikhögskolan Ingesund. Han ger även Masterclasses vid musikhögskolor i Sverige och utlandet. |